tisdag 22 mars 2011

Konstens plats i samhället och konstprojekt/konstnärer som inspirerat mig!

Funderar på konst som påverkat och inspirerat mig genom åren. Det är många som dyker upp. Bland annat en spännande och rolig russinutställning på Göteborgs konstmuseum 2005 med konstnären Johan Hagelbäck. Han jobbade med russin som symboliserade människor i olika situationer. Det gav mig nya humoristiska perspektiv på tillvaron. Att skildra verkligheten med ett oväntat material gav mig nya perspektiv på min egen tillvaro.
http://www.zenitkultur.com/galler05/johhag.htm

Dan Wolgers utställning "Ahem" 2004 på Göteborgs konstmuseum. I denna utställning hade han gjort olika verk av fynd som han hittat på loppmarknader och som han sedan jobbat med och skapat bilder om vår samtid.Med hjälp av gamla föremål belyser han bland annat flyktinbarnens situation.

http://www.omkonst.com/05-wolgers-dan.html

Jag ser att konsten kastar ljus över händelser och tillstånd i världen som finns men som man kanske inte är riktigt medveten om. Konsten öppnar portar till nya dimensioner och perspektiv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar